7 leerstijlen

Learning styles in education are the systematic differences in individuals' natural or habitual pattern of acquiring and processing information in learning situations.  A core concept is that individuals differ in how they learn.  The idea of individualized learning styles originated in the 1970s, and has greatly influenced education. From: http://en.wikipedia.org/wiki/Learning_styles References: James, W.; Gardner, D. (1995). "Learning styles: Implications for distance learning". New Directions for Adult and Continuing Education 67. Pashler, H.; McDaniel, M.; Rohrer, D.; Bjork, R. (2008). "Learning styles:

2023-01-12T16:56:40+01:00september 18, 2014|Informatie en visualisatie, Leren leren|

De invloed van een goede industrieel ontwerper

Als industrieel ontwerper bedenk en ontwerp je producten die het leven van veel mensen kan vereenvoudigen. Je denkt hierbij na over hoe je een nieuw product kan vereenvoudigen en vergemakkelijken. Of je bedenkt een totaal nieuw product waar nog nooit iemand aan gedacht heeft. Het nieuwe product moet er esthetisch (zoek maar op ;-)) uitzien, eenvoudig in gebruik zijn en een goede levensduur hebben. Je hebt dus kennis nodig over techniek en vormgeving maar ook over de mensen die het gaan gebruiken.

2023-01-17T16:25:57+01:00september 16, 2014|Trends en maatschappelijke ontwikkelingen, Usability|

ChronoZoom, a tool for visualising big history

You can browse through all of history on ChronoZoom to find data in the form of articles, images, video, sound, and other multimedia. ChronoZoom links together a wealth of information that has been curated by experts and enthusiasts to tell important stories from history. By drawing upon the latest discoveries from many different disciplines, you can visualize the temporal relationships between events, trends, and themes. Some of the disciplines that contribute information to ChronoZoom include biology, astronomy, geology, climatology, prehistory,

2023-10-08T13:28:11+02:00september 14, 2014|Data en visualisatie|

The Functional Art – Design and Infographics

"Too many journalists still relate the word "design" to making pages and websites look prettier. As a consequence, they think that the main goal of an infographic is to be eye-catching, engaging, and fun. They argue that infographics are means to "simplify" data that only specialized professionals are capable of creating. This presentation will debunk all these myths and propose an alternative view of infographics and visualizations as means to make messages richer, deeper, and more effective." https://www.youtube.com/watch?v=PHReSOa4H4g http://www.thefunctionalart.com

2014-09-10T10:17:56+02:00september 10, 2014|Data en visualisatie, Informatie en visualisatie|

3 tips om effectiever te leren

Twee professoren en één schrijver hebben na decennia onderzoek van cognitieve psychologen het boek 'Make it Stick' geschreven waarin de meest effectieve leerstrategieën worden benoemd en met voorbeelden uitgelegd. Uit onderzoek is gebleken dat het onderstrepen en terug lezen van teksten wel beter voelt maar veel minder effectief is. De 3 tips om effectiever te leren zijn: Haal nieuwe kennis of vaardigheden zoveel mogelijk terug uit je geheugen in plaats van (onderstreepte) tekst te herlezen. Zorg dat je de te verwerven kennis verspreidt over een langere periode zodanig

2014-09-09T15:04:01+02:00september 9, 2014|Leren leren|

Mooie wetenschap, een tentoonstelling in de British Library

Van 26 feb. tot 20 mei 2014 was er in de British Library de tentoonstelling Beautiful Science te zien. Van klassieke diagrammen (uit hun eigen collectie) tot hedendaagse digitale weergaves onderzocht deze tentoonstelling  hoe  data visualisatie bijdraagt aan nieuwe ontdekkingen en deze ontdekkingen succesvol communiceren. Werken van deze tentoonstelling zijn bij Pinterest te bekijken Beautiful Science exhibition. In de video van Nature hieronder onderzoekt curator Johanna Kieniewicz een paar mooie datavisualisaties uit verleden en heden.

2014-09-08T21:47:00+02:00september 8, 2014|Data en visualisatie, Informatie en visualisatie|

De wetenschap van succesvol leren

Make it Stick The Science of Successful Learning Peter C. Brown, Henry L. Roediger III, Mark A. McDaniel Het is een waardevol boek voor een ieder geïnteresseerd in de effectiviteit van verschillende leerstrategieën.  Onderstaande beweringen komen voort uit decennia lang wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de verschillende leerstrategieën.  De auteurs hebben de beweringen de afgelopen jaren uitgebreid getest binnen scholen en andere onconventionele locaties. Leren beklijft beter en zit meer in het langetermijngeheugen als het moeilijk is. Leren dat makkelijk gaat is als schrijven in het zand, 

2014-09-07T15:47:16+02:00september 7, 2014|Leren leren|

Drawing ideas: A hand-drawn approach for better design

Door de snelle ontwikkelingen in de veranderende maatschappij is er steeds meer ruimte voor innovatieve denkers die hun vernieuwende ideeën effectief kunnen overbrengen. Het vermogen om die ideeën niet alleen in tekst maar ook in beeld goed te kunnen communiceren zal binnen onze visuele maatschappij steeds meer een onmisbare vaardigheid worden. DRAWING IDEAS: A Hand-Drawn Approach for Better Design -een boek van Mark Baskinger en William Bardel-  biedt een basis voor het denken, het redeneren, het visueel onderzoeken en het communiceren van ideeën die kunnen leiden

2014-05-24T20:48:36+02:00mei 24, 2014|Informatie en visualisatie, visual storytelling|
Ga naar de bovenkant