Design thinking, een menselijke ideeënmachine?

We leven in tijden van elementaire veranderingen die vragen om een nieuwe manier van ideeën aandragen. Er is vraag naar een breder palet van oplossingen die bijdragen aan een continue proces van groei. Hiervoor is het vermogen om verschillende ideeën en beperkingen tegenover elkaar te zetten en zo nieuwe oplossingen te genereren onmisbaar. Dit integratieve denken heeft pas zin als we ons kunnen verplaatsen in de cultuur van de doelgroep en inzicht krijgen in de context. Door hier op

In 5 stappen naar een goede online samenwerking

Tips en tools gebaseerd op de ervaringen opgedaan tijdens de samenwerking met meerdere Europese partijen Online samenwerken met een wisselende groep mensen... ... aan een project dat uit meerdere onderdelen bestaat... ... dat dermate omvangrijk is dat het een meerjarig ontwikkeltraject kent... ... en waarbij iedereen zijn eigen specialiteit en  zijn eigen culturele achtergrond heeft. Dat is voor ons Historiana, een project waar we in 2010 door Euroclio voor gevraagd zijn. De uitdaging ligt erin dat we als samenwerkingsvorm met

2023-01-12T15:55:54+01:00maart 24, 2016|Trends en maatschappelijke ontwikkelingen|

Kennis zit in álle mensen, een introductie tot mensgericht ontwerpen

Van agrariër via fabrieksarbeider naar kenniswerker, onze maatschappij is in rap tempo aan het veranderen. Een beetje gechargeerd natuurlijk maar dat er iets aan het veranderen is is duidelijk. We worden ons er steeds meer bewust dat de menselijke factor de basis vormt van onze welvaart. En dat alle mensen  kennis bezitten die, als we deze kennis combineren, zorgen voor een verbetering van onze welvaart. We zijn met zijn allen een 'kennismaatschappij'. In onze huidige maatschappij is er een meetcultuur ontstaan waarbij enquêtes en onderzoeken gemeengoed zijn geworden. Een

Ontwerpen voor en door mensen

Ontdek de evolutie van design van de jaren '80 tot nu: van individuele creatie naar een collaboratief proces. Ontwerpers schakelden over van solitair werken aan hun tekenbureau naar een geïntegreerde aanpak met belanghebbenden. Deze verschuiving benadrukt het belang van gebruikersbetrokkenheid en efficiëntie in het oplossen van complexe vraagstukken. Ontdek de drie essentiële fasen van dit ontwerpproces.

Handvatten voor een efficiënter ontwerpproces

Komt een goed ontwerp tot stand door hard werken of is het een gave van de ontwerper en kun je het niet leren? Of het nu een gebouw is, een landschap, een product, een dienst of een identiteit is een goede vormgeving betaalt zich altijd terug. Evenals een goede vormgever. Kwalitatieve nieuwe ontwerpen of verbeteringen op een bestaand product betalen zich altijd terug. In comfort, in milieuvriendelijkheid, in gebruikersvriendelijkheid, in een heldere communicatie, in een leefbaardere wereld. Hieraan bijdragen is te leren.

2014-12-24T13:40:10+01:00december 24, 2014|Informatie en vormgeving|

Infographic: How memory works

Ons geheugen geeft ons een gevoel van zelf en maken ons tot wie we zijn. Echter, onze herinneringen zijn meer dan gewoon wat documenten in een archiefkast. Terwijl je eerste dag op school op een eenvoudige herinnering lijkt, is het in werkelijkheid een complexe constructie van meerdere herinneringen. Hoe werkt het? En hoe kun je het verbeteren?  

2023-10-09T08:16:57+02:00december 3, 2014|Informatie en visualisatie, Leren leren|
Ga naar de bovenkant