Buiten de gebaande paden

Het japanse ontwerpbureau Design Barcode wil het conventionele denken doorbreken. Het vormgeven van de streepjescode, een methode van automatische produktidentificatie, is een van hun eerste inspanningen. En met succes. Verschillende organisaties in Japan hebben hun barcode door Design Barcode laten restylen. Tijdens het International Advertising Festival In Cannes hebben ze nu eindelijk de aandacht die ze verdienen. Het gevolg daarvan?

2006-07-12T09:35:31+02:00juli 12, 2006|Informatie en visualisatie|

Constructing Reconfigurable Space

Informatie wordt steeds alomvattender, het bereikt ons via onze mobiele telefoon, wordt in kleding verwerkt, is toegankelijk via uitgebreide netwerken. Het indelen van informatie wordt steeds meer gerelateerd aan het indelen van ruimtes, zowel binnen als buiten. Communicatie, architectuur en vormgeving, gebieden waartussen de grenzen steeds meer gaan vervagen. Zo kwam ik een tijd terug de site van Ruairi Glynn

Infopreneurs, een visie

Het 1e schooljaar aan het MIM is bijna voorbij. Ik heb er veel geleerd. Er zijn veel nieuwe vragen bij me opgekomen. Antwoorden op deze vragen zoek ik onder andere op internet. En bij deze zoektocht ben ik op de site van Rik Maes, hoogleraar Informatie- en communicatie- management aan de Universiteit van Amsterdam, terechtgekomen. Hier staat een schat aan

2006-06-22T09:36:42+02:00juni 22, 2006|Informatie management|

Media Morgen – een verslag

Eind mei begin juni heeft de belgische media een week lang aandacht besteed aan de ontwikkelingen op mediagebied. Online zijn de videoverslagen van het congres te bekijken. Een quote van Greg Dyke: 'Radio en televisie zijn té belangrijk om enkel en alleen over te laten aan de vrije markt. Overheidsubsidiëring geeft een openbare omroep de vrijheid om risico’s te nemen,

2006-06-21T17:16:09+02:00juni 21, 2006|Trends en maatschappelijke ontwikkelingen|

Warm ijsje

Het kinderijsje is aan de bovenkant dicht geplakt met een sticker. De meningen onder de kinderen over wat de ijsfabrikant hiermee wil zeggen zijn verdeeld: ... als je dit ijsje open maakt wordt je heel erg blij ... ... dit ijsje moet je warm eten ... ... dit ijsje mag je alleen buitenhuis eten ... ... alleen als de zon

2006-06-20T22:38:12+02:00juni 20, 2006|Informatie en visualisatie|

Een alternatieve manier om tekst te bekijken

Een TextArc is een visuele weergave van een tekst. De volledige tekst wordt op één pagina getoond. Klikken op woorden toont structuren en lijnen. Of zoals ze zelf zeggen: 'A funny combination of an index, concordance, and summary; it uses the viewer's eye to help uncover meaning.' Gerelateerde informatie http://www.elsewheremapping.com/

2006-05-27T21:45:19+02:00mei 27, 2006|Informatie en visualisatie|

Een veelbelovende toekomst

We hebben met een groep studenten een fantastische rondleiding gekregen door het gebouw van Living Tomorrow in Amsterdam. Langs een tentoonstelling over het wonen en werken in de nabije toekomst. Het eerste wat in het oog springt is het door UN Studio (Ben Berkel) ontworpen futuristisch gebouw. In de hal van het imposante gebouw staat een enorme speeltafel, onderdeel van

2006-05-15T17:32:04+02:00mei 15, 2006|Trends en maatschappelijke ontwikkelingen|

Van aanbieder naar gebruiker

De laatste decennia zijn er in hoog tempo nieuwe communicatiemiddelen beschikbaar gekomen. Mensen kunnen emailen, mobiel bellen, hebben digitale agenda's, kunnen online conferenties houden en nog veel meer. Maar de meest ingrijpende verandering is dat in plaats van centrale aanbieders van informatie deze steeds meer door de gebruiker zelf aangeboden gaat worden. Het aanbieden van informatie verschuift van één aanbieder

2006-05-10T09:05:45+02:00mei 10, 2006|Trends en maatschappelijke ontwikkelingen|
Ga naar de bovenkant