Vormgeving & gedrag | Hoe vorm ons denken en doen beïnvloedt

Doorbouwen op bestaande kennis, de anatomie van een kennisnetwerk

Het leggen van verbanden tussen informatie is cruciaal voor kennisverwerving. Onderzoek toont aan dat leren het actief integreren van nieuwe kennis in gestructureerde netwerken (schema's) is. Deze integratie, via relationele en redenerende taken (tijdlijnen, voor/tegens), versterkt de 'hersenspier', wat noodzakelijk is voor een veerkrachtig en vindbaar persoonlijk netwerk.

2025-10-24T18:38:54+02:00oktober 24, 2025|Obsidian, Personal Knowledge Management (PKM)|

Van Brightspace naar Obsidian, voorbij het stupide uit je hoofd stampen

Weg met saai stampen! Dit is de eerste stap van een methode waarmee Open Universiteit studenten hun Brightspace lesmateriaal waardevol en lokaal kunnen opslaan in Obsidian. Ontdek hoe je in 4 fasen snel studiemateriaal ordent en koppelt, zodat je de basis legt voor duurzame kennisconsolidatie en effectief studeren.

2025-10-24T13:40:29+02:00oktober 24, 2025|Helder denken, Obsidian, Personal Knowledge Management (PKM)|

Van hypernerveus naar lege tijd

In een hypernerveuze samenleving groeit de mentale druk. Rust, vertragen en verbinden zijn essentieel om echt gezien en gehoord te worden. Inspiratie ligt in kleine momenten van samenzijn – koken, luisteren, bewegen. Zoals spreeuwen die samen vliegen: vrij én verbonden. Alleen door minder te oordelen ontstaat ruimte om te bestaan.

2025-09-29T13:03:10+02:00september 29, 2025|Persoonlijk|

Niet samenvatten maar verbinden, de kracht van kleine notities

Notetaking is meer dan samenvatten: het is een manier om kennis te verzamelen, ordenen en verbinden. Door atomaire notities te maken en dwarsverbanden zichtbaar te maken, ontdek je patronen en hiaten. Dit levert niet alleen betere papers en onderzoek op, maar ook persoonlijke inzichten en creativiteit die verder gaan dan lineair studeren.

Hoe ik lesmateriaal omzet in speelbare kennis

Onlangs had ik een mondeling tentamen over Cognitie en AI. Dit gaf me de bevestiging dat kennis doorgronden iets anders is dan reproduceren. Met behulp van Obsidian en de Zettelkasten-methode zet ik lineaire lesstof om in een persoonlijk kennisnetwerk. Ik laat je zien hoe ik dit aanpak, van het screenen van lesmateriaal tot het 'spelen' met kennis in mijn eigen database.

2025-09-24T21:29:33+02:00september 24, 2025|Leren leren, Obsidian, Zettelkasten|

Creativiteit als extra taal in therapie en coaching

Woorden zijn krachtig, maar worden nog rijker wanneer we creativiteit eraan toevoegen. Als designer onderzoek ik hoe tekenen, bouwen en werken met je handen een extra taal vormt in therapie en coaching. Het lichaam weet vaak meer dan het hoofd. Door creativiteit als ambacht in te zetten ontstaat ruimte waarin mentale constructen zichtbaar worden en nieuwe inzichten kunnen groeien.

2025-06-09T11:02:12+02:00juni 9, 2025|Gespreksvoering, Het O5-proces, Persoonlijk, Psychologie|

Creatieve processen als verrijking van psychologische begeleiding

In mijn onderzoek verken ik hoe creatieve processen therapeutische gesprekken kunnen verrijken. Door creativiteit systematisch te integreren, ontstaan mogelijk nieuwe wegen naar inzicht en autonomie wanneer de reguliere dialoog vastloopt. Met zogenaamde 'procesdragers' experimenteer ik als katalysatoren voor het creatieve denkvermogen van cliënten. Deze benadering verrijkt bestaande therapieën zonder ze te vervangen.

2025-05-18T19:54:45+02:00mei 18, 2025|Het O5-proces|

Wanneer woorden niet genoeg zijn; design thinking in therapie, coaching en begeleiding

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden – en soms doet een tastbaar object dat ook. Waar gesprekken vastlopen, openen tactiele tools nieuwe deuren. Ze brengen inzichten die eerder ongrijpbaar leken, maken patronen zichtbaar en geven cliënten meer grip op hun proces. Hoe kunnen we deze benadering verder verfijnen en laten aansluiten bij de psychologische praktijk?

Ga naar de bovenkant