Hoe zou je je eigen creatieve handschrift omschrijven? Wat is jouw unieke stijl? Eenvoudige vragen waarop je als antwoord soms niet verder komt dan een simpel …uh…. Je creatieve visie onder woorden brengen is niet makkelijk maar dit wel kunnen biedt veel houvast.

Brandon Viney, Group Creative Director bij Google, zag deze uitdaging bij verschillende mensen die hij begeleidt en creëerde een activiteit die hen hielp hun creatieve identiteit te definiëren.Het doel van de oefening is om uit de mensen en dingen die je inspirerend vindt een leidraad op te stellen bij het ontwikkelen van een eigen identiteit. Dit helpt je je focus te vinden en je waarde beter aan anderen te kunnen communiceren waardoor je een diepere verbinding krijgt.

Creatieve identiteitsoefening

Probeer deze oefening in de vorm die voor jou het meest comfortabel aanvoelt: schrijf ideeën alleen op, of als een gesprek met een vertrouwde collega of vriend.

  1. Vind inspiratie — Wat voor soort werk doe je of wil je doen? Zoek vijf mensen in dat beroep wiens werk je inspireert. Dit zijn je ‘creatieve muzen’. Leg uit waarom ze je aanspreken.
  2. Graaf dieper — Kies vijf projecten uit elk van je vijf muzen die je aanspreken. Leg uit waarom deze projecten jou inspireren.
  3. Onderzoek het waarom — Neem je antwoorden op de bovenstaande vragen en groepeer ze in thema’s. Welke patronen zie je? Maak nu een statement waarin u wat u inspireert, opneemt in wat je hoopt te creëren.

Bron IDEO:  An Activity To Clarify Your Creative Identity

Picasso

Picasso is een van mijn musen. Als puber zag ik in een museum het hoofd van een stier hangen en iets in dat beeld raakte me. Dichterbij komende zag ik dat het een fietszadel met stuur was. Zijn vermogen om een vorm terug te brengen tot zijn essentie raakte me. Er was niets meer om weg te nemen en er hoefde niets toegevoegd te worden en toch voelde ik heel helder de kracht van het object. Dit is wat ik ook in mijn werk nastreef, pure eenvoud waardoor de schoonheid en de essentie van een onderwerp naar buiten straalt.

Hoe werkt het?

Over je zelf of je eigen werk praten is uitdagend en als je dat aan de hand van werk van anderen die je bewondert doet stromen de woorden of beelden vanzelf. Het nadenken over waarom je iets mooi, intrigerend, gevoelig vind en je verdiepen in de persoon erachter geeft houvast. Het helpt je je eigen creative identiteit beter te definiëren. Blijf dit doen, verzamel periodiek nieuwe muzes of nieuw werk wat je raakt. Daardoor zal je creatieve identiteit in de loop van de tijd steeds meer houvast bieden.