Inhoud

  • Wat betekent UX eigenlijk?
  • Wat doet een UX designer?
  • Wat is design thinking en wat heeft dat te maken met een UX designer?
  • Welke vaardigheden heeft een UX designer nodig?

Wat betekent UX eigenlijk?

UX (User Experience) design omvat alle aspecten van de interactie van een eindgebruiker met het bedrijf, haar producten en haar diensten. Een goede ervaring sluit volledig aan op de behoeften van deze gebruiker en waarbij de eenvoud en elegantie van de producten of diensten ervoor zorgen dat mensen zonder veel moeite graag gebruik van maken. Om deze hoogwaardige gebruikerservaring te bereiken moet er binnen een bedrijf of organisatie een naadloze samensmelting zijn van meerdere disciplines, waaronder engineering, marketing, grafisch en industrieel ontwerp en interface-ontwerp.

De totale gebruikerservaring is méér dan alleen de gebruikersinterface (UI, user interface) waarbij laatst genoemde wel een essentiële factor is. Ook als een gebruikersinterface perfect in elkaar zit kan de UX slecht zijn voor een gebruiker die niet vindt wat hij of zij zoekt. Daarnaast is er ook de bruikbaarheid van een gebruikersinterface, dat wil zeggen hoe eenvoudig het is om met het systeem te leren werken, hoe eenvoudig het te gebruiken is etcetera.

UX design is dus een heel breed begrip en omvat verschillende disciplines zoals psychologie, design en communicatie.

Wat doet een UX designer?

De rol van de user experience designer is om een product of dienst bruikbaar, plezierig en toegankelijk te maken. Hiervoor moet een UX-designer zich in zowel in de gebruiker als in de opdrachtgever kunnen verplaatsen, kennis van psychologie is hierbij onontbeerlijk.

De taken en verantwoordelijkheden verschillen van product tot product en van bedrijf tot bedrijf, maar blijven tijdens de algemene ontwerp-fasen hetzelfde:

  1. De gebruiker en het merk doorgronden: welk probleem moet er opgelost worden en hoe sluit dit aan bij de doelen van het merk, het bedrijf of de organisatie.
  2. Uitvoeren gebruikersonderzoek: identificeren van gebruikersbehoeften, doelen, gedrag en pijnpunten. Tools voor gebruikersonderzoek kunnen enquêtes, één-op-één interviews, focusgroepen of A/B-testen zijn.
  3. Analyseren van gegevens verzameld tijdens stap 1 en 2. In deze fase: ontwikkelen gebruikerspersona’s om zo de belangrijkste elementen van het product of de dienst te identificeren en in kaart brengen van de gebruikersstromen (customer journeys).
  4. Ontwerpen: uitwerken sitemaps, wireframes en prototypes; ontwikkelen gebruikersinterfaces (UI), grafisch ontwerp en interface-elementen.
  5. Uitvoeren gebruikerstesten: Valideren ontwerp door inzicht in hoe echte gebruikers omgaan met het product of de dienst (usability testing). Identificeer eventuele problemen met het ontwerp en ontwikkel oplossingen.
  6. Presenteren van de resultaten en de ontwerp oplossingen aan klant of bedrijf.
  7. Implementeren van de gevonden oplossing.

Wat is design thinking en wat heeft dat te maken met een UX designer?

Design thinking bestaat eigenlijk al heel lang en het betekent letterlijk ‘denken als een designer’. Charles en Ray Eames, (ontwerpers echtpaar, begin 20ste eeuw) ging, voordat ze hun Eames-stoelen ontwierpen, uit van ‘leren door te doen’ waarbij ze een reeks behoeften en beperkingen verkenden . Deze stoelen zijn nu, zeventig jaar later, nog steeds in productie. Het is een vroeg voorbeeld van design thinking – omdat ze eerst een diep begrip ontwikkelden van het leven van de ‘stoelzitter’ en hun onvervulde behoeften.

De term is voor het eerst gebruikt door Tim Brown van IDEO en is een mensgericht creatief proces om zo tot zinvolle en effectieve oplossingen te komen.

Design thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success. —TIM BROWN, EXECUTIVE CHAIR OF IDEO

Design thinking is een totaalvisie ondersteund door een begeleidend proces. De design thinking-visie stelt dat een praktische, gebruikersgerichte benadering van probleemoplossing kan leiden tot innovatie, en dat innovatie kan leiden tot differentiatie en een concurrentievoordeel. Deze hands-on, gebruikersgerichte benadering wordt bepaald door het design thinking-proces welke bestaat uit drie overkoepelende fasen: inspiration, ideation and implementation.

De inspiratie fase omvat het onderzoeken en analyseren, de ideatie fase omvat het vinden en uittesten van potentiële ‘oplossingen’ (ideate and prototype) en implementatie fase omvat het daadwerkelijk uitrollen van de ‘oplossing’.

‘Thinking like a designer’ kan de manier waarop organisaties producten, diensten, processen en strategie ontwikkelen veranderen. Design thinking, het denken als een ontwerper, brengt dat wat vanuit menselijk oogpunt wenselijk is, samen met wat technologisch èn economisch haalbaar is. Het stelt mensen die niet zijn opgeleid als ontwerpers ook in staat creatieve tools te gebruiken om een breed scala aan uitdagingen aan te pakken.

Welke vaardigheden heeft een UX designer nodig?

Denken als een ontwerper vereist:

  • het bedenken van ‘wilde’ ideeën (thinking outside the box),
  • de tijd nemen om te tinkeren en te testen, en
  • bereid zijn om vroeg en vaak te falen!

De mentaliteit van de ontwerper omvat empathie, optimisme, iteratie, creativiteit en ambiguïteit. En het belangrijkste is dat design thinking mensen in elk proces centraal houdt.

Een mensgerichte ontwerper weet dat zolang je gefocust blijft op de mensen voor wie je ontwerpt – en rechtstreeks naar hen luistert – je tot optimale oplossingen kunt komen die aan hun behoeften voldoen.

Bronnen en verder lezen