Komt een goed ontwerp tot stand door hard werken of is het een gave van de ontwerper en kun je het niet leren?

Of het nu een gebouw is, een landschap, een product, een dienst of een identiteit is een goede vormgeving betaalt zich altijd terug. Evenals een goede vormgever. Kwalitatieve nieuwe ontwerpen of verbeteringen op een bestaand product betalen zich altijd terug. In comfort, in milieuvriendelijkheid, in gebruikersvriendelijkheid, in een heldere communicatie, in een leefbaardere wereld.

Hieraan bijdragen is te leren. Het is zowel een proces voor de opdrachtgever als voor de vormgever. De opdrachtgever zal, veelal door ervaring, leren dat een goed ontwerp de bedrijfsprocessen kunnen verbeteren. Een ontwerper zal met de jaren leren dat naast inspiratie een grote dosis competentie en doorzettingsvermogen onontbeerlijke eigenschappen zijn. Een goed vormgever zal in staat zijn om binnen het ontwerpproces passende procedures te kiezen èn deze toe te passen om zo de juiste resultaten te bereiken. Dit is geen solistisch proces maar een gezamenlijk traject voor alle stakeholders.

Boeken die ondersteunen bij het kiezen van passende procedures zijn schaars. Er zijn drie boeken die ik zelf met veel plezier af en toe hiervoor uit de kast haal. En ondanks dat ze op sommige punten overlappen zijn het voor mij in de loop van de tijd waardevolle naslagwerken geworden.

drie_boeken

  1. Universele ontwerp principes van William Lidwell, Kritina Holden en Jill Butler. O.a. te bestellen bij BIS Publishers.
  2. Delft Design Guide. Design methods van de TU Delft. Deze hebben een eigen website waar ook een paar voorbeeld hoofdstukken gedownload kunnen worden.
  3. Meer gericht op ruimtelijk ontwerpen en een hele mooie aanvulling is ‘Ontwerp en analyse‘ van Bernard Leupen, Christoph Grafe, Nicola Körning, Marc Lampe en Peter de Zeeuw. Deze kun je inkijken bij Google Books.