Fernanda Viégas en Martin Wattenberg, twee wetenschappelijk onderzoekers bij IBM’s Visual Communication Lab, gebruiken data visualisatie om de digitale wereld te onderzoeken. Data visualisatie is een methode waarmee nieuwe inzichten kunt ontwikkelen door ruwe data met elkaar te relateren. Anders dan andere wetenschappers vinden zij dat deze vorm va visualisatie emotie omvat. Hun doelstelling is vooral het leveren van plezier, sociale betrokkenheid en het beiden van de om verrassende ontdekkingen te doen. Zij gebruiken kleur en ingewikkelde vormen om in de visualisatie unieke patronen te laten ontstaan. Flickr Flow, een project waarbij ze foto’s van Flickr ingedeeld hebben op seizoen en geplot op een cirkel laat dit goed zien.
Hun voorlaatste project is Web Seer. Deze applicatie gebruikt de output van het suggestie mechaniek die zoekmachines gebruiken als bron. Wanneer je bijvoorbeeld Michelle intikt in het zoekveld krijg je Obama, Malkin, Pfeiffer als suggestie. Door twee zoekopdrachten te combineren kun je verrassende verbanden ontdekken. Ze combineren bijvoorbeeld ‘is Santa Claus’ en ‘is the Easter Bunny’. Google Suggest geeft de volgende resultaten:
In Web Seer laten de dikke pijlen de meest populaire zoekacties zien.
Probeer zelf zoekacties uit op Web Seer.
Je kunt meer lezen over Fernanda en Martin op hun blog Visual Hint. The color of data. Andere interessante projecten vanFernanda Viégas en Martin Wattenberg kun je vinden op HINT.FM