In mijn begintijd als webontwerper, zo rond 1995, was het heel gebruikelijk dat je rekening hield met de verschillende schermformaten en de grote verschillen tussen diverse browsers. Nu er de mobiele platformen zijn bijgekomen is de uitdaging wederom prikkelend. Eén antwoord uit de markt is het zogenaamde ‘responsive web design’ waarbij je de informatie filtert afhankelijk van de hardware waarmee je een site bezoekt. Een benadering die in mijn ogen voorbij gaat aan de doelgroep.

Een voorbeeld

Op dit moment oriënteren we ons voor een middelbare school voor onze oudste zoon. Zittende achter mijn desktop bezoek ik de verschillende schoolsites, bekijk de online schoolgidsen, lees de algemene informatie en probeer de visie van een school te doorgronden. Eenmaal op weg naar de open dag wil ik snel de adresgegevens op mijn ‘intelligente’ telefoon opzoeken. Straks, als mijn zoon uiteindelijk op een goede school zijn plek heeft gevonden, wil hij misschien lestijden en uitval van docenten op zijn mobieltje bekijken. Drie scenario’s van verschillende doelgroepen met verschillende rollen. Toch zal er in het geval van ontvankelijk webontwerp alle informatie gedownload worden. Alle informatie zal in geval van responsive webdesign onzichtbaar gedownload worden. Persoonlijk ben ik daarom van mening dat de hype ‘responsive webdesign’ niet het antwoord is voor de mobiele platformen. Wel zie ik het als een oplossing om de informatie gebruikersvriendelijker op verschillende schermformaten te tonen. Voor mij blijft echter de doelgroep leidend, niet de afmeting van een scherm.

Gerelateerde informatie