Voordat de sociale media er was, zelfs voordat browser er was, werd informatie vooral gegenereerd door een selecte groep van experts. Informatie was langzaam en lokaal te verkrijgen. Wilde je meer over een onderwerp weten kocht je een boek of bezocht je de bibliotheek. Tegenwoordig is dat veel eenvoudiger. Informatie is globaal te verkrijgen, direct opvraagbaar en veelal beschikbaar in het publieke domein. Steeds meer individuen en organisatie produceren informatie. De hoeveelheid informatie en data is schrikbarend toegenomen.

Vormgevers proberen orde aan te brengen in deze bak van ongestructureerde data. Het doorgronden van wat de meest succesvolle manier van informeren is, is van primair belang om een boodschap succesvol te communiceren. Het begrijpen hoe de menselijke geest omgaat met het verwerken van zowel visuele als verbale informatie is essentieel. Inzicht in het visuele verwerkingsproces zorgt ervoor dat de ontwerper betekenisvollere beelden kan ontwikkelen.

Een informatief beeld moet voldoen aan verschillende voorwaarden:

  • het legt de inhoud zo uit dat deze begrepen kan worden
  • het weerspiegelt de onderliggende boodschap en
  • is goed ontworpen.

Het uiteindelijke resultaat heeft invloed op hoe de boodschap wordt ontvangen, gefilterd, georganiseerd en opgeslagen. De rol van de vormgever is dus het cognitieve proces van de ontvanger te begeleiden en te vergemakkelijken. Iets wat in de huidige tijd van nog groter belang is dan vroeger.

Data visualisatie en infographics zijn hierin van onschatbare waarde. In deze wereld van toenemende data en informatie kunnen ze een verhaal helder in beeld brengen. Ze kunnen, mits goed ontworpen, in de huidige informatie  massa de aandacht naar zicht toetrekken en overtuigen.