Recently in Informatie en presentatie Category

Sergi Mínguez en Juan Dürsteler hebben op 1 juni 2009 een interessant artikel over de verschillende visuele zoekmachines die er op dit moment zijn gepubliceerd in het online magazine infovis.net.

Uitgangspunt is er steeds meer verschillende soorten content zoals websites, afbeeldingen, videos, nieuws, boeken en multimedia beschikbaar is op het net maar dat de traditionele zoekmachines zoals Yahoo, Google of Microsoft dit onderscheid niet of te weinig ondersteunen. Ze brengen veranderen aan in de bestaande zoekomgeving maar nemen daardoor de bottlenecks in presentatie van de zoekresultaten uit het traditionele systeem over waardoor de interactie niet verbeterd. Als voorbeeld noemen ze Yahoo! Alpha website, Search Monkey website en de Google Universal Search. Een verandering hierin zou in het algemeen een goede impuls zijn voor de visualisatie en presentatie van gevonden informatie. De interactie van de gebruiker met de gevonden informatie zou daardoor enorm kunnen verbeteren.

Ze introduceren twee concepten (query intention, exploratory search) die ze als basis van hun stelling 'waarom zijn visuele zoekmachines nodig' gebruiken.

De zoekmachines die ze bekijken zijn:
SearchMe website
Yahoo! Alpha website
Search Monkey website
KartOO website
Ujiko website
Quintura website
oSkope website
Newsmap website
Grokker

Lees het hele artikel op Infovis.net >

Stel je kunt alle oppervlaktes (muren, objecten, lichaam) als scherm gebruiken, je kunt met behulp van 4 vingers alle informatie opvragen of terugschrijven wat veranderd er dan voor je?

Meer informatie:

  • a href="http://www.pranavmistry.com/projects/sixthsense/" target="new">SixthSense: integrating information with the real world.
  • Project details - SixthSense | fluid interfaces.

Iedereen die ooit gebruik heeft gemaakt van het Parijse Metropolitain kan zich de grote routeborden bij de ingangen van de stations en op de perrons herinneren. Deze waren, in tegenstelling tot die van de London Tube, een redelijke geografische weergave.

paris-map-metro-big.gif

Zie hieronder de daadwerkelijke geografische ligging van de stations:

Paris_Metro_map.gif

Toch heeft Harry Beck vlak na WOII twee ontwerpen gepresenteerd aan de Fransen. Deze hebben de ontwerpen waarbij de geografische werkelijkheid volledig is losgelaten afgekeurd.

Pas in 2000 heeft de RATP plattegronden ontwikkeld die recht doen aan het gedachtegoed van Beck. De plattegronden zijn overzichtelijk en helder vormgegeven.

metro.gif

Maar heeft nog tot 2008 geduurd voordat ook de routeborden bij de ingangen van de stations en op de perrons zijn vervangen. Lees meer hierover op de site van Creative Review Harry Beck: The Paris Connection >

Related links:
Plan Interactif des transports en Ile-de-France
Different viewpoints of information (Latebytes)
Met dank aan Peter Bogaards voor de tip

Het Interface Design Team van de universiteit van toegepaste wetenschappen in Potsdam heeft een online applicatie ontwikkeld waarbinnen je door verschillende ontwerp patronen kunt browsen. Het is een ware schat aan informatie over problemen en mogelijke oplossingen die er zijn op het gebied van interface, interactie elementen en schermontwerp.

patternBrowser.jpg

Gerelateerde links
http://www.welie.com/patterns/
http://developer.yahoo.com/ypatterns/
http://interface.fh-potsdam.de/infodesignpatterns/patterns.php

Het is de inhoud van de boodschap van Lessig die me aansprak: 'Ondanks dat er nu met de nieuwe toekomstige president een belangrijke verschuiving heeft plaats gevonden zal de belangrijkste verandering, het veranderen van de mentaliteit binnen het congres, nog moeten plaatsvinden'.
Maar het is de stijl van presenteren die mij als beelddenker enorm aansprak. De gehoorde kritieken dat de vorm afleid van de inhoud snap ik wel maar ervaar ik absoluut niet.

Gerelateerde informatie
~ Critique: Lessig Method Presentation Style (Dick Hardt, Identity 2.0, OSCON 2005)
~ 'CHANGE CONGRESS is a national movement to end corruption in America's congress. We're organizing citizens to push candidates to make four simple commitments: ...' Lees verder op Change Congress.

Archief

Over dit archief

Deze pagina is het archief met recente berichten uit de Informatie en presentatie categorie.

Informatie en ordening is de vorige categorie.

Informatie en privacy is de volgende categorie.

Lees recente content in de linker kolom of blader door het archief om alle content te vinden.

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Amsterdam, statistisch bekeken. Make your own badge here.
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Powered by Movable Type 4.21-en