To celebrate the release of our new O'Reilly book, 'Designing Web Interfaces: Principles and Patterns for Rich Interactions', I want to share an additional set of principles and patterns I have been using for RIA design. While the book takes a much more consumer web site orientation, these concepts are central to enterprise application and web productivity application design and more broad than those discussed in the book.[LINK] 12 Standard Screen Patterns | Theresaneil's Weblog | January 17, 2000 [LINK] Designing Web Interfaces: Principles and Patterns for Rich InteractionsThis is the first article in a three part series.
- Standard Screen Patterns: 12 patterns w/100 examples
- Essential Controls: 30 controls for RIA design and development
- Components for Commonly Requested Features: 15 patterns and examples
With more companies turning to RIA frameworks for enterprise software development, these screen patterns are indispensable for product managers, UX designers, information architects, interaction designers and developers. The patterns "
Recently in Design patterns Category
Het Interface Design Team van de universiteit van toegepaste wetenschappen in Potsdam heeft een online applicatie ontwikkeld waarbinnen je door verschillende ontwerp patronen kunt browsen. Het is een ware schat aan informatie over problemen en mogelijke oplossingen die er zijn op het gebied van interface, interactie elementen en schermontwerp.
Gerelateerde links
http://www.welie.com/patterns/
http://developer.yahoo.com/ypatterns/
http://interface.fh-potsdam.de/infodesignpatterns/patterns.php
Een 'design pattern' is een systematische beschrijving over een optimale toepassing van vaardigheden. Uitgangspunt is altijd de meest effectieve oplossing uit de praktijk waardoor er minder complicaties bij de uiteindelijke implementaties zullen zijn.
Deze manier van beschrijven is ontwikkeld door de architect Christopher Alexander. Hij ontwikkelde een ontwerpmethode voor architecten en stedenbouwkundigen en beschreef deze in 1977 in zijn boek 'A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction'.
In 1994 hoorde ik voor het eerst over design patterns op de @Home conferentie van Doors of Perception.
En sinds ongeveer 2000 volg ik de groei Martijn van Welie's 'A Pattern Library for Interaction Design' nauwgezet. In de loop van de tijd zijn daar ook de Design Pattern Library van Yahoo en het Web Patterns Project van U.C. Berkeley School of Information bijgekomen.
Een pattern bestaat ruwweg uit:
- naam
- probleem dat het patroon oplost
- synoniemen
- probleemomschrijving (voorbeeld wanneer patroon de oplossing zou kunnen zijn)
- context waarop het patroon van toepassing is
- structuur van het patroon
- implementatie van het patroon
- voorbeeld
- voorbeelden gerelateerde patronen
De InfoDesign site heeft een mooie verzameling links naar relevante informatie over patterns op het web!
Nu heeft Christian Behrens als bijlage bij zijn master thesis 'The Form of Facts and Figures' een website 'Information Design Patterns' ontwikkeld waarin hij design patronen voor het visualiseren van informatie omschrijft.