De infographics die gemaakt zijn naar aanleiding van de verdwijning van de Airbus boven de Atlantische oceaan gaan uit van een geografisch overzicht of een tijdslijn. De Telegraaf is hierin het buitenbeetje. Zij brengen vooral de mogelijke oorzaak het meest prominent in beeld. Daarbij voorbijgaand aan het feit dat de kracht de in dit geval getoonde graphic vooral het weergeven van feiten is.
De beste infographic is volgens mij die van de NYTimes met meerdere lagen van informatie (route, verdwijnpunt, tijden, weersgesteldheid, radardekking). Kleur, typografie, layout zorgen ervoor dat de informatie rustig, helder en overzichtelijk wordt neergezet.
Een heldere eenvoudige weergave van de route door Le Monde.fr
AFP gaat net zoals de NYTimes uit van een kaart maar zet jammer genoeg de tijden in tekst ernaast.
CNN gaat uit van een enkellaaggse infographic en tootn alleen de kaart met de daadwerkelijk afgelegde route.
De Los Angeles Times heeft wel vier lagen van informatie maar toont door de rommelige layout en typografie erg onoverzichtelijk. Ook de combinatie van verschillende stijlen (realistische wereldbol vs lijnillustraties) is de rust ver te zoeken.
De Volkskrant had eerst gekozen voor een spuuglelijke GoogleMaps kaart
maar heeft dit later vervangen door een heel wat betere infographic die duidelijk in het verlengde van de NYTimes ligt.
De Telegraaf maakt het bont door vooral te speculeren over de mogelijke oorzaak daarbij volledig voorbijgaand aan het informatieve karakter van een infographic.
Leave a comment