De erfenis van Beck

Iedereen die ooit gebruik heeft gemaakt van het Parijse Metropolitain kan zich de grote routeborden bij de ingangen van de stations en op de perrons herinneren. Deze waren, in tegenstelling tot die van de London Tube, een redelijke geografische weergave.

paris-map-metro-big.gif

Zie hieronder de daadwerkelijke geografische ligging van de stations:

Paris_Metro_map.gif

Toch heeft Harry Beck vlak na WOII twee ontwerpen gepresenteerd aan de Fransen. Deze hebben de ontwerpen waarbij de geografische werkelijkheid volledig is losgelaten afgekeurd.

Pas in 2000 heeft de RATP plattegronden ontwikkeld die recht doen aan het gedachtegoed van Beck. De plattegronden zijn overzichtelijk en helder vormgegeven.

metro.gif

Maar heeft nog tot 2008 geduurd voordat ook de routeborden bij de ingangen van de stations en op de perrons zijn vervangen. Lees meer hierover op de site van Creative Review Harry Beck: The Paris Connection >

Related links:
Plan Interactif des transports en Ile-de-France
Different viewpoints of information (Latebytes)
Met dank aan Peter Bogaards voor de tip

Leave a comment


Tik te tekens in die u ziet in de afbeelding hierboven.

Archief

Over dit artikel

Deze pagina bevat een enkel bericht geschreven door ns gepubliseerd op March 13, 2009 5:12 PM.

[tijdschrift] Visualisation Magazine Volume 2 - Circles was het vorige bericht op deze blog.

[link] Primal Source is het volgende bericht op deze blog.

Lees recente content in de linker kolom of blader door het archief om alle content te vinden.

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Amsterdam, statistisch bekeken. Make your own badge here.
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Powered by Movable Type 4.21-en