Recentelijk heb ik me laten inspireren op het eerste Nederlandse Infographics Congres waar een paar goede presentaties een hele dag de moeite waard maakte. Met name John Grimwade (directeur Informatie Graphics bij Conde Nast's Traveler en Portfolio magazines) en Harjit Kaura (graphic designer bij BBC News Interactive) hadden prikkelende verhalen. En daarbij was Grimwade een natuurlijk verteller wat het luisteren altijd enorm veraangenaamd. Hij begon zijn verhaal met een dreigend 'dark ages of infographics'... en eindigde met de voor mij zo relevante nieuwe ontwikkelingen waarbij data visualisaties gevoed worden door live gegevens. In die hele tijdslijn welke liep via steentijd, hiëroglyfen, 12e eeuwse manuscripten, azteekse kalenders, Leonardo da Vinci, Playfair, Neuraths ISOTYPE, Nigel Holmes ontbrak natuurlijk niet de 'March to Moscow' van Minard. De, volgens Edward Tufte, 'beste statistische grafiek ooit gemaakt' (uit: The Visual Display of Quantitative Information).
Deze kaart, die berucht is om de hoeveelheid informatie (geografische locatie inclusief namen van steden en rivieren, tijd (alleen op de terugtocht), temperatuur (het onderste deel van de grafiek), route, richting van de troepen en het aantal (nog resterende) manschappen) die aangeboden wordt, uit 1869 laat de verliezen onder de manschappen (breedte van de banen), hun bewegingen (heen bovenste baan, terugtrekking onderste zwarte baan) en de buiten temperatuur tijdens de franse invasie naar Moskou (1812) zien.
Minard gebruikt hier een voor die tijd innovatief idee. De breedte van elementen is proportioneel en is daardoor direct te interpreteren. Dit is goed te zien in een eerdere grafiek, de Tableau Graphique, van hem uit 1844. Hierin past hij ook een ander nieuw concept (het gebruik van delen in een staafdiagram) toe. Volgens Michael Friendly (1994) is dit de voorloper van de moderne mozaïek plot [1].
Deze grafiek laat het transport van commerciële goederen door het kanaal van Cahlon naar Dijon zien. De hoogte van een staaf geven de totale kosten van transport weer. Elke staaf is gesplitst naar type product waarbij elk vlak een type product is. Je kunt direct zien welke producten de hoogste kosten van transport hebben. De plaatsen waar aangelegd kan worden zijn verdeeld naar afstand. Elke staaf heeft dus zijn eigen variabele breedte. Hoe breder de staaf hoe groter de afstand. [1, 2]
Bronnen:
1. A brief history of data visualisation. Michale Friendly. 2006.
2. Charles Joseph Minard, "Graphic Tables and Figurative Maps". Edward Tufte.
Leave a comment