'De online toekomst heet Web 2.0' - NRC handelsblad

Het NRC heeft vandaag een artikel van Remmelt Otten over de trends (Nauwkeuriger zoeken op internet, online samenwerken en mensen vinden met dezelfde interesses) van Web 2.0 op een rij gezet.

Het artikel begint met een vergelijking tussen het internet vijf jaar geleden, voor de crash, en de situatie nu. Het grote verschil zit hem er volgens hun in dat het internet diep is doorgedrongen tot bedrijven en huishoudens (meer dan de helft van alle huishoudens heeft een snelle breedbandaansluiting en besteden gemiddeld een uur per dag aan het web tegen gemiddeld ruim drie uur aan tv).

Een samenvatting van de belangrijkste trends volgens het NRC op een rij:

Zoeken
Er kan zorgvuldiger met zoekmachines gezocht worden. De 'oude garde' van zoekmachines zoals Google, Yahoo, MSN (van Microsoft) en Technorati (voor weblogs) geven goede resultaten bij een goede zoekopdracht. De 'nieuw garde' zoals Rollyo (zoeken in favoriete website) en Zvents (zoeken naar gebeurtenis via intuïtieve agenda en de kaarten van Google) biedt de finetuning op een goede zoekopdracht.
Meer informatie over zoeken kun je vinden in de categorie 'Onderzoeksvaardigheden' op deze site.

Zakelijke platforms
Internet als vervanging van een bedrijfsnet werk bv Joyent (delen van email, agenda en adresboek), Zimbra (voor extra functionaliteit bij email zoals linken naar agenda, naar de kaarten van Google en naar Skypetelefonie) en Writely (een online tekstverwerkersprogramma ).

Sociale platforms
Het delen (of online aanbieden) van documenten, webpagina's, foto's en video's (Flickr, Snapfish). Het online spelen van games (Bunchball, Ning). Het tonen van persoonlijke interesses waardoor een netwerk van gelijkgestemden ontstaat (Orkut, Myspace, Hyves).

Tagging
Het toevoegen van zelfgekozen labels aan bestaande online informatie om zo deze informatie beter traceerbaar te maken. Voorbeelden: Flickr (delen van foto's), del.icio.us (delen van bookmarks), Digg (delen van nieuws waarbij het nieuwsbericht met de meeste labels bovenaan wordt getoond),
Meer informatie over tagging: Folksonomy. Een gebruikers taxonomie.

Al met al een artikel dat kort en bondig een overzicht geeft van nieuwe ontwikkelingen op het internet. Een ander artikel dat iets dieper ingaat op de betekenis van de term Web 2.0 is 'What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software' van Tim O'Reilly.

NRC: De online toekomst heet Web 2.0
Door Remmelt Otten

Leave a comment


Tik te tekens in die u ziet in de afbeelding hierboven.

Archief

Over dit artikel

Deze pagina bevat een enkel bericht geschreven door ns gepubliseerd op December 14, 2005 11:36 AM.

Consument krijgt macht was het vorige bericht op deze blog.

Beroepsethiek en informatie is het volgende bericht op deze blog.

Lees recente content in de linker kolom of blader door het archief om alle content te vinden.

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Amsterdam, statistisch bekeken. Make your own badge here.
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Powered by Movable Type 4.21-en