Wanneer je zoekt met behulp van een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google krijg je vaak een waslijst van resultaten. Waarvan je dan mag hopen dat ze voor je zoekactie relevant zijn. Limiters zijn een mogelijkheid om hier meer grip op te krijgen. Ieder zoekmachine maakt gebruik van zijn eigen limiters.
Een kort algemeen overzicht (de commando's kunnen per zoekmachine verschillen):
zoek naar opgegeven trefwoorden
- in de titel: intitle:
- op een bepaalde site: site:
- in een link (kun je bv gebruiken op te zien hoevaak gelinkt wordt naar een bepaald document): link:
- je kunt ook zoeken in de text die in een link genoemd staat (verschil met voorgaande is dat de link in de html code zoekt en de anchor in de zichtbare tekst die klikbaar is): inanchor:
- alleen in de bodytext: intext:
Je kunt je resulaten tevens beperken door te zoeken binnen een beperkte periode (daterange:) of alleen op een bepaald type document (filetype:).
Je kunt in ieder geval met Google ook zoeken op informatie over een bepaalde url (info:). Je krijgt dan een aantal links te zien naar sites die linken naar die url, sites die de url in hun pagina's genoemd hebben, je kunt de cache opvragen van de betreffende url, plus nog een paar specificaties.
Leave a comment