Subscribe to this blog's feed
ATOM | RSS
[What is this?]
Written by Nique Sanders | Webtic Internet Consultancy
Powered by
Movable Type 4.1
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Performancing

« Buiten de gebaande paden | Main | De explosieve groei van informatie »

Hbo-diploma’s moeten beter beschermd

"De waarde van diploma’s van mbo- en hbo-opleiding moet beter worden beschermd. Dit is nodig nu werknemers vaker gebruikmaken van de mogelijkheid hun verkregen praktijkervaring versneld om te zetten in een diploma. Bedrijven als Corus en de landmacht geven honderden personeelsleden de kans zo een examen af te leggen. Rob Scheerens, bestuurder van de Hogeschool van Amsterdam, vindt het omzetten van zogenoemde ‘eerder verworven competenties’ in studievrijstellingen ‘fantastisch’, maar hij waarschuwt voor de risico’s van diploma-inflatie."

Lees verder | Volkskrant 14 juli 2006

Via dit artikel kwam ik terecht op de site van ScienceGuide waar een interview met eerder genoemde Rob Scheerens, vertrekkend HvA bestuurder, online staat: Scheerens: ‘Leren leren’ heeft langste tijd gehad.

Hij gaat daar onder andere in op de rol die docenten zouden moeten spelen.

“Bij de HvA hebben we heel veel goede docenten, maar er is ook een deel dat hier na een vastgelopen carrière is gestrand. We zullen moeten leren sterker te differentiëren; naar kwaliteit, naar prestatie en dan ook naar honorering. Er moeten inspirerende mensen met praktijkervaring voor de klas. Het werkveld zal een actievere rol in het onderwijs moeten krijgen en ook zelf mensen aanleveren die een deel van het onderwijs overnemen. Samen met het werkveld, maar ook met de politiek moeten we een diepgaande analyse maken over de scenario’s voor de komende decennia.”

Daarnaast gaat hij gaat kort in op het onderwijskundige systeem, leren leren.

“Niets is voor altijd; we zijn toe aan een heroverweging. De docent moet het voorbeeld zijn voor studenten en daarom hamer ik op meer en frequenter contact tussen docenten en studenten en een actievere rol van het werkveld in het hoger onderwijs. Leren leren is te eenzijdig competentiegericht en ik heb niet veel enthousiasme voor. Het veel te sterke accent dat we daar in het verleden op gelegd hebben. Studenten leren meer van iemand uit de praktijk aan wie ze zich kunnen spiegelen.”

“Op gebied van Maatschappelijk werk en Dienstverlening zie ik ook kansen, omdat we ons midden in de grootstedelijke problematiek bevinden en omdat de opleiding als het ware het beroepenveld is. Ook bij het AMFI en het MIM zie ik mogelijkheden om iets neer te zetten, waar de rest van Nederland jaloers naar kijkt. Als je een aantal parels hebt heeft dat zijn weerslag op de hele organisatie.”

Na een jaar als deeltijd student lessen te hebben mogen volgen aan het MIM kan ik dat alleen maar beamen. Het is een pracht opleiding met een enorm potentieel. Ik hoop van harte dat het ze gaat lukken om een van de parels binnen de HvA te worden!

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://www.latebytes.nl/mt/mt-tb.cgi/103