Van aanbieder naar gebruiker
De laatste decennia zijn er in hoog tempo nieuwe communicatiemiddelen beschikbaar gekomen. Mensen kunnen emailen, mobiel bellen, hebben digitale agenda's, kunnen online conferenties houden en nog veel meer. Maar de meest ingrijpende verandering is dat in plaats van centrale aanbieders van informatie deze steeds meer door de gebruiker zelf aangeboden gaat worden. Het aanbieden van informatie verschuift van één aanbieder naar heel veel verschillende aanbieders die tegelijkertijd gebruiker zijn van informatie. Tegelijkertijd worden we als individu steeds meer omringt door intelligente apparatuur. Een koelkast die weet wanneer de melk op is en de bestelling rechtstreeks kan doorgeven aan de winkel. Een voordeur die automatisch open gaat als de bewoner er aan komt. Lampen die oplichten afhankelijk van de voorkeuren van de bewoner. Kortom het zwaartepunt verschuift van de aanbieder naar de gebruiker. Nieuwe technologieën zullen deze gebruiker dus steeds meer als uitgangspunt moeten gaan nemen.
De gebruiker als uitgangspunt

Links
- Impacts of New Business Models on the Mobile Multimedia Market van V Poulbère.
- Virtualness AND Knowledge in Teams: Managing the Love Triangle of Organizations, Individuals, and information technology. JE Sawyer, MA Neale, I Categories, ACO AA09 - MIS Quarterly, 2003
- Online radio: Universitaire p2p-software verovert Hilversum.
- Emerce. Multinationals erkennen BitTorrent en DivX. 10 mei 2006. Door Erwin Boogert.